Θα γνωρίζετε ότι ήδη εμφανίστηκαν τα πρώτα συμπτώματα μιας παράπλευρης με τον κορωνοϊό επιδημίας που στο χέρι μας είναι να μη γίνει και αυτή πανδημία, επιβαρύνοντας ακόμα περισσότερο τα οικονομικά μας!
Ο λόγος για τους επιτήδειους, τους παρόντες σε κάθε κρίση, δυσκολία, αναστάτωση… γι’ αυτούς που “ήξεραν από πριν” την επέλαση της πανδημίας και ήδη είχαν έτοιμα τα φάρμακα που προστατεύουν ή θεραπεύουν...
Ας μην αναρωτηθούμε πώς, από πότε και γιατί μόνο αυτοί έχουν αυτές τις “αποκλειστικές” πληροφορίες... είναι μεγάλη και αχρείαστη συζήτηση.
Καλύτερα να εστιάσουμε στο πως εμείς θα προστατευτούμε από τους αυτόκλητους σωτήρες μας. Η εθνική νομοθεσία (νόμος 2251/1994, “Προστασία των καταναλωτών”) απαγορεύει τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, οι οποίες εξαπατούν ή ενδέχεται να εξαπατήσουν τους καταναλωτές, αναφορικά με τα οφέλη ή τα αναμενόμενα αποτελέσματα ενός προϊόντος. Αλλά και το Προεδρικό Διάταγμα 131/2003 για το ηλεκτρονικό εμπόριο, επιβάλλει στους φορείς παροχής υπηρεσιών, να θεσπίζουν διαδικασίες προκειμένου να παύουν οιαδήποτε παράβαση.
Τι πρέπει να προσέχουμε λοιπόν;
Τώρα που οι περισσότερες δραστηριότητές μας γίνονται μέσω διαδικτύου, η διαφήμιση προϊόντων μέσω αυτού είναι στις… δόξες της. Θα έχετε δει και διαβάσει πολλά και κάποια, ίσως τα πιστέψατε.
Αλλά χρειάζεται να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί, όταν στην διαφήμιση:
• Η γλώσσα ή οι εικόνες που χρησιμοποιούνται, δηλώνουν ξεκάθαρα ή υπονοούν ότι ένα προϊόν αποτρέπει ή θεραπεύει τη μόλυνση από το νέο κορωνοϊό.
• Χρησιμοποιούνται φράσεις σχετικά με τη σπανιότητα, όπως "διαθέσιμο μόνο σήμερα", ή "περιορισμένα αποθέματα", ή οτιδήποτε παρόμοιο, που σε αναγκάζει να κάνεις την αγορά άμεσα.
• Χρησιμοποιούνται φράσεις όπως η "χαμηλότερη τιμή στην αγορά", " το μόνο προϊόν που μπορεί να θεραπεύσει τις λοιμώξεις COVID-19" ή κάτι παρόμοιο.
· Εμφανίζονται άτομα ως γιατροί, επαγγελματίες υγείας, εμπειρογνώμονες, που υποστηρίζουν ότι, το προϊόν είναι ικανό να προλάβει ή να θεραπεύσει την μόλυνση του νέου ιού.
• Οι τιμές των προϊόντων είναι αρκετά υψηλότερες από την κανονική τιμή για παρόμοια προϊόντα, επειδή υποτίθεται ότι προλαμβάνουν ή θεραπεύουν την λοίμωξη από τον νέο κορωνοϊό.
Δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε ότι τις υπεύθυνες πληροφορίες τις δίνουν μόνο όσοι είναι υπεύθυνοι και υπόλογοι για την υγεία μας και όχι ο οποιοσδήποτε που δεν μπορούμε να εξακριβώσουμε την ταυτότητα του ή την αλήθεια των λεγομένων του!
Και τι πρέπει να κάνουμε αν διαπιστώσουμε τέτοιες παραπλανητικές και επιθετικές εμπορικές πρακτικές;
· Μπορείτε να μας καταγγείλετε το γεγονός με e-mail στο info@ekpizo. gr ή μήνυμα στο Facebook, αναφέροντας τη συγκεκριμένη ιστοσελίδα, το λογότυπο του διαφημιζόμενου (βλ. Υπόδειγμα Καταγγελίας στο σχετικό αρχείο στο τέλος)
· Μπορείτε να καταγγείλετε το γεγονός στην Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή είτε τηλεφωνικά στο 1520 ή στο 1520@efpolis.gr.
· Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα υπάρχοντα εργαλεία στην ιστοσελίδα του φορέα παρόχου υπηρεσιών και να χαρακτηρίσετε το περιεχόμενο ως ακατάλληλο.
Είναι προς όφελος όλων μας να καταγγέλλουμε τέτοιες πρακτικές, ώστε να καταπολεμηθούν. Οι αρμόδιες αρχές για την προστασία του Καταναλωτή όλων των κρατών-μελών, έχουν αναλάβει την εξέταση όλων των καταγγελιών και την επιβολή κυρώσεων.
Και αφού, λόγω κορωνοϊού, μένουμε όλοι μέσα, μπορούμε να βρούμε περισσότερες και έγκυρες πληροφορίες εδώ.